Deze site is tegenwoordig een archief over Nederlandse hiphop vroeger en krijgt geen updates meer. Zowel de site als forum zijn te tof geweest om niet online te houden.
Blaxtar interview
Lyrische grootmacht geeft je stof tot nadenken
Blaxtar debuteerde 20 april 2006 op zijn eigen label (RAEN music) met zijn Ozmoses, en liet Nederland direct kennismaken met een nieuwe, unieke vorm van hiphop. Als je zoekt naar cryptische, filosofische en haast poëtische lyrics dan ben je bij Kevin de Randamie, zoals Blaxtar in het echt heet, aan het juiste adres. Met de release van zijn eerste videoclip voor de deur, de plek in de halve finales van De Grote Prijs van Nederland (GPNL) en het voortzetten van de Ozmoses-tour, belooft het een drukke periode voor hem te worden. Reden genoeg voor NLhiphop om deze woordkunstenaar uit de Zwolse domeinen eens grondig aan de tand te voelen.

Wie regelmatig hiphopoptredens bezoekt, weet wie Blaxtar is. Een man van energieke optredens, passie en vooral sterke lyrics. Maar weinig mensen weten hoe het allemaal begon. Nadat hij in 1997 Rico ontmoette en ze beide optraden tijdens een schoolvoorstelling, ontstond al gauw de formatie Rudeteenz. De jongens werden steeds vaker geboekt en niet veel later raakten ook kleine broertje Glenn (Typhoon), Sticks en Delic bij de groep betrokken. Blaxtar besloot het leger in te gaan en de andere jongens formeerden een nieuwe groep, genaamd Freaksteez (tegenwoordig Opgezwolle). Nadat hij terugkeerde uit het leger, verliet hij Zwolle voor Amsterdam. Daar leerde hij een producer kennen en samen namen ze een Engelstalig album op. Door een ‘soort van misverstand,’ aldus Blaxtar, is dit album nooit uitgekomen: ‘Dat album zou Ozmoses heten, ik heb het concept dan ook bewaard en overgezet naar het Nederlands, en dat ligt nu in de winkel.’ Als ik hem vraag naar zijn voorkeur qua taal, dan is hij duidelijk: ‘Nederlands is makkelijker omdat Engelse hiphop zoveel langer bezig is, en er zoveel meer diversiteit bestaat, ben je al gauw vernieuwend, als je het in het Nederlands doet. In het Engels schrijf ik precies hetzelfde, alleen zal niemand mij begrijpen in het Engels, zelfs in Nederland zijn er al mensen die mijn teksten soms niet vatten.’



‘Ik hoop dat mijn type hiphopper meer op de voorgrond kan treden’

Beautiful Linguistic Art Xcellent Timing(&)Animated Raps. Een naam waar over nagedacht is, maar Blaxtar is sowieso een man die overal over nadenkt. Als we hem vragen of hij de titel van zijn album kan uitleggen, worden we geconfronteerd met de creatieve werking van zijn brein. ‘Oz staat voor een magische wereld en de Wizard Of The Oz. Moses is de Bijbelse leider, die zijn volk uit de slavernij haalde en osmoses is het figuurlijk opnemen van je omgeving, zowel in biologische zin, als in figuurlijke zin. Met al die drie dingen bij elkaar probeer ik te bewerkstelligen wat mijn droomwereld is. Dat houdt in dat ik mijzelf als artiest kan manifesteren, door wat er van buiten bij mij naar binnenkomt. Ik hoop hiermee voor mijn type hiphop, dat is het inhoudelijk cryptische en ietwat moeilijkere hiphop, een markt te creëren. Hiermee hoop ik te bereiken dat ook artiesten als mezelf kunnen uitleiden van die ondergeschoven kind-functie.’

Net als iedere andere rapper zou natuurlijk ook Blaxtar van hiphop zijn werk willen maken. Een probleem voor hem zou kunnen zijn dat een overgroot deel van de luisteraars absoluut geen flauw benul heeft van hetgeen waar Biggy Blax over rapt, niet omdat hij zijn lyrics halbakken uitspreekt, of omdat het album te zacht is opgenomen, maar simpelweg omdat het zo filosofisch is, dat je hem bijna met de titel van wijsgeer zou labelen. Als we hem dan ook vragen of het wellicht marketingstrategisch onhandig is om tot zulke cryptische en onnavolgbare teksten over te gaan, antwoordt hij op zijn Blaxteriaans: ‘Het album is concessieloos en non-communicatief. Ik spitt ook niet in doorsnee metrums die heel makkelijk te volgen zijn en waarmee je zo meedoet. Ik schrijf zo inventief als ik kan uitvinden, als ik iets te snel doorheb ga ik het saai vinden. Dus ik daag mezelf uit om steeds iets anders uit te vinden. Hierdoor weet je eigenlijk nooit waar het gaat eindigen. Mensen die het voelen, gaan het wel uitdokteren en begrijpen. De rest, die het toch niet voelt, gaat het niet eens luisteren. In relatieve zin heb je gelijk. Misschien is het voor veel mensen zwaar en moeilijk, maar als één van de tien mensen gaat luisteren, in een land van zestien miljoen, dan is er nóg genoeg markt voor.’ Een goed voorbeeld van een track waar je je eigenlijk goed in zou moeten verdiepen, is Tijd, de skit van het album: ‘Het is eigenlijk een cyclisch gedicht. Stel je het eens voor: je schrijft een zin in een halve cirkel op papier, en je plaatst er een spiegel voor, dan zie je dus een heel rondje en dat is hetzelfde als met dat nummer; als je hem op repeat zet, dan hoor je het gedicht dus eerst normaal en dan achterstevoren. Op de repeat-functie maak je dus steeds hetzelfde rondje.’

‘In principe wil ik voor elke track op de plaat een clip schieten’

Ozmoses, de trilogie. Het album is meer dan een simpele plaat. Het is een concept bestaande uit drie delen: ‘Het eerste deel is dit album, vervolgens zal er nog een album komen en als afsluiter komt er een compilatievideo. Het wordt een soort van film opgebouwd uit videomateriaal geschoten voor de tracks van Ozmoses. Welke invulling ik er precies aan wil geven, weet ik nog niet precies. Ook bestaat de mogelijkheid dat het project enigszins uitgebreid zal worden, dus laat je verrassen zou ik zeggen.’

In exact dezelfde samenstelling als bij de eerste tour zal Blaxtar zijn album door het hele land gaan pluggen: ‘Eigenlijk waren dat try-outs, de energie was er wel, alleen moest het organisatorisch beter, we moesten elkaars materiaal nog leren kennen en op dit moment is dat veel beter dan toen het geval was, dat was in september vorig jaar.’ Voor diegenen die niet opgelet hebben; de crew, die zijn medewerking aan de tour zal verlenen, bestaat uit Neo, Manu, de Colombiaanse Bloedgroep en broertjes Typhoon en O-dogg. ‘Ik weet nog niet hoe vaak en waar we gaan optreden, maar we willen wel eindigen waar we ook begonnen: in 013.’


De Ozmoses tour in 013 Tilburg

Dat de gedachtegang van Blaxtar niet geheel strookt met die van ons blijkt ondermeer uit de keuze voor zijn eerste videoclip. Als we hem dan ook vertellen dat er - voor ons gevoel - betere tracks op het album staan, tracks die ons persoonlijk geschikter lijken als kennismaking met het grote publiek, antwoordt hij stellig: ‘Als ik meteen met mijn beste track zou beginnen en daarna met een “mindere” track zou komen, dan creëer ik een anticlimax. Bovendien klopt Hand Op helemaal met de sfeer op het album, maar ook bij het hele concept.’ Als we vervolgens verwoede pogingen doen om alsnog Dus Dat als eerste videoclip te lanceren, is hij wederom zeker van zijn zaak: ‘Dus Dat past veel minder bij het Ozmoses concept. De clip van Dus Dat komt ook wel, maar die zal bestaan uit animaties. Hand Op wordt echt grimey, die geeft het concept veel beter weer.’ De clip zal binnen nu en twee weken op The Box verschijnen. Het is duidelijk dat er een aantal clips in de planning staan. Om het precieze aantal te achterhalen vraag ik ernaar. ‘In principe wil ik voor elke track een videoclip schieten.’

Ook niet onbelangrijk is zijn plek in de halve finale van de Grote Prijs van Nederland, waar hij op zestien september in Tivoli de Helling moet aantreden tegen Amo-Lab, Cartes, Jeruma, Schock-E en Hux B & DiggyDex. ‘De Grote Prijs is voor mij voornamelijk goede promotie, zeker als je hem wint. De finale halen zou al heel mooi zijn. Vorig jaar was de finale uitverkocht, dus veel mensen zien je. Bovendien zegt niemand ‘nee’ tegen vijfduizend euro en alle netwerken die je daar opbouwt. Maar bovenal is het dus een uitstekend promotiemiddel.’

De toekomst van hiphop ziet er volgens Blaxtar vruchtbaar uit: ‘Het is allemaal heel makkelijk verklaarbaar. De media- aandacht groeit. De eerste generatie hiphopliefhebbers bepaalt nu wat er op televisie komt en wat er in de bladen staat. Die waren er vijf/zes jaar geleden niet, toen zaten ze nog op school. De beleving van hiphop bevindt zich nu ook op beslissende plaatsen binnen de corporate structure.’ Dat lijkt allemaal heel logisch, maar hoe is de situatie dan over vijf jaar? ‘Nederland kent nu al een hiphopmiljonair en in de toekomst zullen dat er alleen maar meer zijn.’

Met dank aan Blaxtar voor het interview!
Door: Özcan | Gepubliceerd: 20 Aug 2006 | Gesloten

Reacties
in
© 1998 - 2024 NLhiphop.nl, Alle rechten voorbehouden - All rights reserved